Saturday, December 4, 2010

Pandangan terhadap Ketuanan Melayu @ Fokus Melayu

Pandangan terhadap Ketuanan Melayu @ Fokus Melayu ....

by Abdul Rahman Sayuti on Friday, December 3, 2010 at 5:30pm

Bg ana kita perlu melihat dengan skop yg lebih syumul, atau global dalam isu ini..Melayu itu cuma bangsa, seperti cina, india dll ..Kesalahannya adalah apabila kita menyamakan melayu dengan Islam..Islam pula merupakan Ad-Deen ( agama )@ wahyu ilahi yang bersifat ma’sum ( aman dari kesalahan )

لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حكيم حميد

“Yang tidak datang kepadanya kebatilan baik dari depan maupun dari belakangnya, yang diturunkan dari Rabb yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji.” (Fussilat : 42 )

Melayu, cina atau india hanyalah rupabentuk bangsa. Tiada kaitannya dengan Islam , kecuali apabila kita sandarkan-nya kpd Islam cth : melayu Islam, Cina Islam, India Islam...Menjadi kesalahan apabila kita menyamakan diantara 2 istilah ini.

Oleh itu, para aktivis harus jelas dengan objektif asal dakwahnya, iaitu mengajak kepada Islam yg syumul & global atau mengembalikan ruh Islam dalam jiwa bangsa2 ( melayu,cina,india Islam ) tidak hanya pada bangsa tertentu ..

Yg menjadi kekeliruan @ kesalahan adalah, apabila objektif dakwah tersimpang dari mengajak kepada Islam, kita tukarkan dengan mengajak kepada kebangsaan yg seterusnya membawa kepada kepentingan tertentu untuk bangsa2 tertentu sahaja..

Islam yg dijanjikan @ dijamin oleh Allah kekal sehingga kiamat.

.إنا نحن نزلنا الذكرى وإنا له لحافظون

“ Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Zikra (Al-qur’an) ,dan pasti kami memeliharanya.”(Surah Al-Hijr : 9)

Sebaliknya , bangsa2 ( melayu ,cina, india ) tidaklah dijamin oleh Allah swt kekal serta bersifat ma’sum ( aman dari kesalahan ) walaupun kita selalu mendengar kenyataan ini " takkan melayu hilang di dunia"

Oleh itu, persoalannya ialah ,sanggupkah para aktivis dakwah menggadaikan bangsa demi ISLAM...?...Sanggupkah aktivis2 dakwah memadamkan segala api2 perkauman atau mengutamakan bangsa lain demi ISLAM?...

Bagi ana, mengfokuskan melayu @ ketuanan melayu atas dasar dakwah hanya sesuai untuk ISMA @ ahli-ahli ISMA sahaja, juga berdasarkan marhalah yg telah mereka lalui. sepertimana yg dinyatakan oleh kepimpinan mereka : "Inilah manhaj dan metodologi dakwah ISMA. Oleh kerana ahli-ahli ISMA majoritinya Melayu maka fokus utama ISMA adalah mengembalikan jatidiri Melayu agar menjadi Islam tulen." ..

Link: http://www.ismaweb.net/v4/fokus-melayu-atas-dasar-waqiiyyah-jiddiah/

Bagi pandangan ana ,realitinya kaedah ini tidak sesuai dipraktikkan pada masyarakat malaysia @ masyarakat majmu' (berbilang kaum dan bangsa) kerana ia hanya terfokus kepada melayu atau ketuaan melayu.( bangsa tertentu)..Realitinya , kehidupan masyarakat malaysia tidak hanya terfokus kepada bangsa melayu , tetapi pada semua bangsa ( cina, india dll ) yg melambangkan Malaysia itu sendiri.

Akhir kalam ....,Tiada ketuanan,@kemuliaan pada apa2 kaum/bangsa, baik dengan songkok 3 jengkalnya atau serban 2 hastanya dan keris saktinya, kecuali dengan KETAQWAAN kepada Allah..

يأيها الناس إننا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا ، إن أكرمكم عند الله أتقاكم ، إن الله عليم خبير

"Wahai manusia ,sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada lelaki dan wanita dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui Lagi Maha Mengenal" ( Al-hujrat )

Wallahu A'alam Bissowab ....


http://www.facebook.com/notes/abdul-rahman-sayuti/pandangan-terhadap-ketuanan-melayu-fokus-melayu-/475214159075