Saturday, February 9, 2013

Lagi kisah pelik kumpulan serpihan..



Fahimah M Hambari Terima kasih di atas perkongsian ni. Dulu waktu belajar di Adelaide, saya juga join usrah ISMA. Tetapi byk perkara yang tak dijelaskan esp pasal sejarah penubuhan, ape berlaku dgn IM dan ISMA, saya ade bertanya pada naqibah waktu tu, tapi jawapan yang diberikan "kita tak perlu nak confuse kan diri fikir pasal apa yang berlaku di peringkat atasan, complicated, mari tumpukan pada pembinaan diri"
Jwpn lain: walaupon ISMA bukan officially under IM, kita ikut method IM, ikut cara hassan al-banna. 

Rasa tak layak utk komen ape2, sebab saya hanya org biasa. Tapi just nak share pengalaman sewaktu pernah di bawah usrah ISMA dulu, officially keluar pada 2010. Antara insiden yang berlaku yang buat saya rase tak selesa: (saya hanye ahli biase time tu, observer jea)

1) isu perebutan anak usrah antara ISMA IKRAM, lepas tu bila meeting, cara stgh2 naqibah tu berkata seolah2 ISMA ni berlapang dada, IKRAM yang tak berlapang dada (waktu itu la)

2) ade sorg naqibah ni siap kata lagi - daripada adik2 ni join IKRAM, baik xpayah join usrah langsung (saya sbg org biase tersentak dgn kata2 tu, keluar dari mulut seorg da'i)

3) Sewaktu usrah, diterapkan pasal kepentingan individu muslim, baitul-muslim etc.. selalu diterapkan islam perlu dinaikkan melalui individu yang baik. tak boleh guna kuasa mcm yang PAS buat. (tapi skang ISMA nak join politik pulak) padahal dulu seolah2 ditanam dalam hati anak2 usrah ni, politik msia rosak, lupakan jela. Cara PAS join politik tak kemana. (lebih kurang mcm ni la ape yg sy faham bila join ISMA dulu) 

4) Bila ditanya pasal ape yang berlaku sebenarnya antara ISMA, IKRAM, IM. Tak pernah dapat jawapan yg betol2 jawapan, mesti akan kata tak perlu utk peningkan kepala fikir hal org atasan, yang penting pembinaan individu muslim. 

5) Ade sstgh ahli ISMA selalu kata pada saya yang dalam PAS ni byk syiah, PAS pro-syiah, bagi nama kepimpinan PAS yang syiah. Seolah2 dia kata kalau sokong PAS, takut nnt kita mcm sokong syiah. Sy berpendapat dalam PAS, byk ulama dan ade syura yang boleh ambil keputusan, mereka pastilah dah membincangkan isu ini. Tak perlu la kita org luar nak komen ape yg berlaku dalam jamaah tu mcm kita plak lebih tahu. Tak takut ke kalau apa yang diorg ckp ni salah? Jadi fitnah pulak. 

6) ISMA mungkin berniat baik, tapi kdg2 nak tegur PAS, kenapa mesti guna sidang media? Update dekat status kat facebook la especially kepimpinan. Sy xsetuju dengan pendekatan itu. 

Maaf kalau ade terkasar bahasa, saya bukan pendakwah mcm antum semua, hanya muslim biase jea. Ni just share experience sendiri. Dulu bila ISMA kata mcm2 pasal PAS, sedih rasa sebab arwah ayah saya ahli PAS yang sgt berdedikasi, dan sgt ikhlas dalam perjuangan.
14 hours ago · Like · 9




Ahmad Sayuti Bashiron Jzklh Ukht Fahimah M Hambari,

[1] Saya rapat dgn Hj Hambari [alfaatihah] dan keluarga enti, walau mungkin enti x biasa. Waqafan rumah itu satu yg sgt ikhlas dari jiwa pejuang yg ayah enti tunjukkan. Sungguh bangga ibu enti dgn semangat juang almarhum sampai akhir hayatnya. Tak pernah rasanya kalau saya drive di jalan besar depan rumah enti itu tanpa terdetik ruh azam jihad dlm diri... Sunggh besar kesan "dakwah haaliah" yg al-marhum laksanakan pd diri saya!

[2] Sebenarnya; bukan sikap saya utk berckp terbuka begini secara tegas & keras khususnya dlm isu taadud [kepelbagaian jamaah]. Saya lebih suka medan dakwah fardhiyyah. Saya cuba pelihara adab seawal saya tahu adanya jamaah lain atas muka bumi M'sia yg sama2 buat dakwah. Namun teguran saya skrg saya direct kan buat qiyadah [kepimpinan] Ikatan Muslimin Malaysia yg sedang melakukan pelbagai proses indoktrinasi lembut, dan kadang2 siri "memberi maklumat salah" [deception] demi membentuk jatidiri adik2 usrah ISMA. Perkara itu berlarutan sejak sekian lama, sejak pendekatan syadid itu dibawa pulang ke M'sia dari Mesir.

[3] Adik2 ISMA berada dlm satu ukhuwwahyg rapat, perasaan tsiqah yg tinggi pada naqib/naqibah. Itu kejeyaan mereka. Dan saya tidak pernah sesekali bertanya ttg keikhlasan mereka. Tapi bahaya yg berlaku adalah mereka didoktrinkan bahawa ISMA lah shj yg buat dakwah dan menafikan sumbangan para duat lain. Disitu jelas kegagalan FAHAM mereka dlm ber'amal. ISMA menafikan konsep taawun dlm berjamaah.

[4] Adik2 ISMA, blh dikatakan majoriti mereka di nafikan dari mencari faham ttg gerakan Islam atau jamaah lain... "jom kita fokus 'amal kita..." Itulah yg membentuk budaya "keakuan" dan rasa ecxlusivity yg sgt tinggi buat adik2 itu. Ia terbina sedikit demi sedikit utk membentuk jiwa yg akhirnya memimpin semula usrah yg lain dgn ulangi doktrin yg sama. Warisan "tak faham" sejarah itu menjadi barah yg sgt bahaya sebab akhirnya adik2 yg ikhlas itu dgn mudah bertukar menjadi "retaliate" atau sikap rebellious dlm berhadapan jamaah lain. Contoh2 berebut beg itu adalah sgt biasa buat ISMA!

[5] Bukan setakat IKRAM yg mereka cuba sorokkan pengkhiatan dlm sejarah ISMA, tetapi sikap yg jelas adakah mengajak individu tertentu, atau anak individu tertentu yg sudah intimak dlm sesebuah tanzim utk bersama mereka. Dan bila sudah berjaya, indvidu itu dijadikan modal utk dakwah mereka sbg umpan ahli2 lain...

[6] Sikap itu juga yg membentuk keperibadian anak2 itu yg begitu ramai jumlahnya utk "menderhaka" pd ibu & bapa masing2. Mereka bersikap kasar dan tak menghormati ibubapa hanya kerana mahu aktif dlm ISMA, dan mengutamakan naqib danqiydah berbanding ibu bapa. Contohnya.. 

[7] Di situlah peranannya Hadith Ghulam Dakwah yg dimanipulasi disuntik oleh pimpinan2 yg memberi pengisian utk megharuskan sikap pertentanagn dgn ibubapa. Bukan sedikit, amat ramai. Enti blh lihat & baca sendiri sendiri tangisan beberapa ayah dlm tulisan di FB saya terhadap anak2 yg menderhaka itu, dan mereka adalah pimpinan2 utama ISMA Australia, ISMA Adelaide, ISMA Mesir dan ISMA Jordon. Bagi anak2 itu, tak apa dan tak kisah ranapnya perasaan ayah dan ibu asal blh menjunjung slogan dan logo NGO mereka. Maaf pd semua yg membaca pd perkongsian fakta ini, dan buat yg terlibat, masa utk mencari redho ibu ayah kamu itu masih terbuka!

[8] Dan selain enti, saya bersyukur dgn sedikit perkongsian yg saya cuba share i/Allah memberi manfaat pada ramai ikhwah ISMA atau ikhwah semua jama'ah atau yg baru mahu berjinak dgn dakwah yg sudah berjumpa dgn beberapa fakta yg mereka cari. A'lillah, saya rasa sudah berpuluh yg menyatakan dlm diam secara msg PM kpd saya etc mereka sudah mahu tinggalkan ISMA dgn pelbagai point yg enti & saya sebutkan. Walau hakikatnya mereka telah kerugian sedkikit golden age masa zaman kampus... 

[9] Kita mungkin tak mampu merubah generasi 40an ISMA yg membolot qiyadah & syura ISMA itu, tetapi saya lebih sasarkan generasi Y atau yg dibawah 30an yg masih meniti zaman students dan baru mahu bertatih dlm dakwah. i/Allah pembetulan dan tajdid niat dan amal antum dlm acuan yg jelas mampu menjadikan adik2 itu cemerlang dlm dakwah di masa depan yg lebih mencabar, selain kejayaan career dan keluarga!

[10] Ujian utk enti? Itu sudah biasa, di kalangan students yg dibuang dari usrah atas sebab tertentu dan dipulau sudah sgt biasa bg mereka, dimana shj. Adelaide ini antara lubuk pembinaan sikap taasub dan "hizbiyyah melampau" itu. Saya yakin enti sudah lihat dgn jelas apa yg berlaku... 

Sabar dan tasabat dlm apa yg diputuskan, dan hadapi apa2 ujian yg mendatang.

_

Siiru 'ala barokaatillah!
Gunakan apa yg baik yg telah diwarnai oleh ISMA itu utk laksanakan terus 'amal dakwah dlm apa jua keadaan sekalipun,ikut syakilah masing.

Enti seorg "doktor muslimah", masya Allah lapangannya sgt luas utk dakwah! Jangan lepaskan peluang dakwah kita ini!

W'alam