Wednesday, February 20, 2013

Kumpulan Serpihan memang sesuai dengan Parti Serpihan


Sedikit sejarah Parti BERJASA. BERJASA adalah pecahan dari PAS yang muncul pada tahun 1977 apabila Menteri Besar Kelantan Dato Hj Muhammad bin Nasir dipecat oleh kerajaan PAS. Apabila PAS di keluarkan dari kerajaan campuran BN, BERJASA telah bersepakat dgn UMNO dan mengalahkan PAS yang hanya memeliki 2 kerusi Parlimen di Kelantan. BERJASA kemudiannya menyertai BN tetapi sokongan kpd BERJASA terus hilang pada PRU yang berikutnya. BERJASA hilang dan terbuang.

Kemudian pada tahun 1989 BERJASA mendapat nafas baru apabila menyertai APU (Angkatan Perpaduan Ummah) bersama Dato Razaleigh Hamzah (Parti Semangat 46) dan PAS. APU kalah teruk dalam PRU dan Dato Razaleigh Hamzah kembali mendakap UMNO (UMNO baru). Sekali lagi BERJASA menjadi parti yang hilang dan terbuang

Fast forward 2013. BERJASA sekali lagi mendapat nafas baru dengan penyertaan ISMA dalam PRU ke 13 dengan bertanding di atas tiket BERJASA.

BERJASA bukan parti baru tetapi track record menunjukkan kelansungan BERJASA adalah bergantung kpd affiliationnya dengan dua parti besar melayu di negara ini. Samada dia berpihak kepada BN atau saingnya (APU) dan kini PR. Rekod 1978 menunjukkan kebersamaannya bersama UMNO/BN menguntungkan dan menganugerahkan banyak kerusi (11 kerusi). Kebersamaannya bersama APU termasuk PAS memberi harapan kepada BERJASA tetapi menghampakan apatah lagi Parti Semangat 46 yang menjadi regunya berkubur tidak bertanda.

Kini BERJASA sekali lagi akan berpencak. Mungkin episod akhir 70'an dan akhir 80'an tidak boleh dijadikan ukuran sejauh mana BERJASA akan memberi impak kepada lanskap politik negara. Sekiranya cerita lama berulang, BERJASA akan kembali hilang dan terbuang. Walaupun mencipta kekalahan ketiga berturut-turut, telahannya BERJASA akan setia menanti siapa lagi yang akan memcuba nasib dengan panji-panji bintang berlatar belakang hijau.

Namun jika BERJASA dan ISMA mencipta kemenangan (sedikit atau sederhana sikit atau sederhana banyak) maka gabungan dua entiti terpijak ini perlu mencari sekutu yang lebih ampuh untuk memastikan ia tetap relevan dalam percaturan politik tanah air. Rekod 1978 menunjukkan BERJASA pernah bersama BN sebagai parti komponen, namun ia terus menjadi parti komponen yang tidak relevan. Sehingga untuk terus menjadi relevan, BERJASA terpaksa pula menagih kepada APU dan PAS (yang dimusuhinya mulai tahun 1978 dan pasca PRU 1978).

Apapun yang bakal terjadi (samada kesepakatan BERJASA/ISMA mencipta kemenangan pada DUN dan Parlimen yang ditandinginya) salah satu dari dua kemungkinan akan menjadi kenyataan. BN kekal berkuasa atau PR mengambil alih.

Bagi saya yang menareknya ialah apa bakal terjadi pada BERJASA pasca PRU 13 jika BERJASA tidak hilang dan kembali terbuang, sebaliknya terbilang. Apakah BERJASA akan mensejajarkan dirinya (align) dengan pihak yang menang atau kekal menjadi kuasa ke 3 spt yang di canangkan.

Sedang menunggu 2 perkara dan satu pertanyaan.

1. Manifesto BERJASA (yang memberi laluan kpd ISMA bertanding bagi pihaknya).
2. Kenyataan rasmi dari BERJASA - sehingga ini belum ada lagi sebarang kenyataan termasuk dalam laman web rasmi.
3. Membership drive. Apakah ISMA akan menjalankan kempen supaya ahli dan orang ramai mendaftar sebagai ahli Parti BERJASA.